maandag 28 december 2020

AVG bewustwording is een must op de werkvloer

Bewustwording over de AVG onder medewerkers is misschien wel de belangrijkste troef voor de bescherming van persoonsgegevens. Medewerkers moeten ervan doordrongen zijn dat zij altijd en overal zorgvuldig omgaan met privacygevoelige gegevens. Alleen kennis bijspijkeren is niet genoeg. Het is een continu proces, om de aandacht niet te laten verslappen.

AVG bewustwording begint bij de medewerkers

,,Organisaties en bedrijven moeten natuurlijk in de eerste plaats de regels opvolgen van de AVG’’, zegt jurist Rino de Vos, die als Functionaris Gegevensbescherming talloze zorgorganisaties en gemeentelijke overheden bijstaat. ,,Ze moeten het technisch en juridisch goed voor elkaar hebben en ze moeten een verwerkingsregister bijhouden. Maar de vertaling naar de werkvloer is essentieel. Als werknemers niet zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens, kan dat grote gevolgen hebben. Je ziet het aan datalekken of gegevens die per ongeluk openbaar worden gemaakt. Dat komt meestal door slordigheden van medewerkers.’’

Bijzonder nuttig als je verantwoordelijk bent voor privacybescherming.  

Het management gaat voor in AVG bewustwording creëren

Het creëren van bewustwording over de AVG begint bij het management zelf, zegt De Vos. ,,De leiding van een organisatie moet erachter staan en het uitventen. Daarna is het geven van trainingen de meest geëigende manier. Maar je merkt wel dat er in sommige organisaties een trainingsmoeheid bestaat, vooral als ze veel andere projecten onder handen hebben. Het effect van een training is ook kortdurend: mensen zijn er eerst vol van, maar daarna ebt de kennis snel weg.’’

Veel erover praten draagt eraan bij 

De Vos zelf ziet vooral bewustwording ontstaan door er veel over te praten. ,,Ik zorg dat ik er veel ben, luister goed en stel af en toe een kritische vraag. Zo kun je een oplossing bieden die in de praktijk goed werkt. Het is arbeidsintensief, maar het werkt beter.’’ Een nog grotere uitdaging is de aandacht voor de AVG vast te houden onder medewerkers. ,,Dat kun je leuk en luchtig houden. Zo ken ik een organisatie waar werknemers elke week een vraag over de AVG in hun mailbox krijgen. Als ze die vraag goed beantwoorden, krijgen ze een beloning en gaan ze naar het volgende level. Als een soort game. Het management krijgt er een verslag van en weet welke medewerkers vragen nooit beantwoorden. Die kunnen daarop worden aangesproken.’’

“Goed opzetten van je privacybescherming, vraagt om veel details.” 

Lees verder op AVG Compleet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

AVG Cursus